ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΙΘΥΝΟΝΤΕΣ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ "ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΜΝΗΜΕΙΩΝ" & ΠΟΙΑ Η ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥΣ;
Στο άρθρο 10 του αρχαιολογικού νόμου 4858, ρητά αναφέρεται (παρ 1), ότι: "Απαγορεύεται κάθε ενέργεια σε ακίνητο μνημείο, η οποία είναι δυνατόν να επιφέρει με άμεσο ή έμμεσο τρόπο καταστροφή, βλάβη, ρύπανση ή αλλοίωση της μορφής του. 3. Η εγκατάσταση ή η λειτουργία βιομηχανικής, βιοτεχνικής ή εμπορικής επιχείρησης, η τοποθέτηση τηλεπικοινωνιακών ή άλλων εγκαταστάσεων, η επιχείρηση οποιουδήποτε τεχνικού ή άλλου έργου ή εργασίας, καθώς και η οικοδομική δραστηριότητα πλησίον μνημείου, επιτρέπεται μόνο μετά από έγκριση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου. Η έγκριση χορηγείται εάν η απόσταση από ακίνητο μνημείο ή το άμεσο περιβάλλον του ή η σχέση με αυτά είναι τέτοια ώστε να μην κινδυνεύει να προκληθεί άμεση ή έμμεση βλάβη αυτών, λόγω του χαρακτήρα του έργου ή της επιχείρησης ή της εργασίας. Με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού και των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργών μπορεί να καθορίζονται κριτήρια, διαδικασίες ελέγχου και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας".
Και αυτό διότι κατά το άρθρο 24 (παράγραφος 1 του Συντάγματος), η έννοια της προστασίας του πολιτιστικού περιβάλλοντος, δεν έχει μόνο προληπτικό αλλά και κατασταλτικό χαρακτήρα. Εν προκειμένω, δηλαδή, περιλαμβάνει και την ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΑΡΣΕΩΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΒΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ και της επιτεύξεως, στο μέτρο του εφικτού, της αποκαταστάσεως της προστατευόμενης μορφής του.
Κατά συνέπεια το τετελεσμένο γεγονός της προσβολής πολιτιστικού μνημείου ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ νόμιμο κριτήριο που καθιστά συγγνωστή, δηλαδή συγχωρητέα, νομική κατάσταση ερειδόμενη επί της αναγνωρίσεως τούτου (ΣτΕ 334/1999).Κατά την έννοια της διατάξεως του άρθρου 50 του προϊσχύσαντος κωδικοποιημένου νόμου [Ν] 5351/1932 «Περί αρχαιοτήτων», για την εκτέλεση κάθε έργου, υπό την ευρεία του όρου τούτου έννοια (ανέγερση οικοδομής κ.λ.π.) πλησίον αρχαίου απαιτείται, πέραν της οικοδομικής άδειας, και άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού, η οποία εκδίδεται πάντοτε ενόψει του συγκεκριμένου υπό ανέγερση κτίσματος και αφού εκτιμηθεί η βλάβη, η οποία ενδέχεται να προκληθεί στο αρχαίο από την ανέγερση του κτίσματος. Η ανάκληση δε της τελευταίας αδείας επιφέρει καθ' εαυτή, δηλαδή ανεξαρτήτως εάν έχει ανακληθεί ή όχι και η οικοδομική άδεια, τη διακοπή των οικοδομικών εργασιών (ΣτΕ 3591/1994, 869/1993, 3984/1992 κ.α.), Εξ ου παρέπεται ότι η παραπάνω άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού είναι αυτοτελής και αυθύπαρκτος εν σχέσει με την οικοδομική άδεια και αποτελεί το νόμιμο έρεισμα αυτής (ΣτΕ 1323/1995, 3984/1992 κ.α.) και ότι η μη ύπαρξη ή η ανάκληση της άδειας αυτής (Υπουργείου Πολιτισμού) αποστερεί την οικοδομική άδεια του νομίμου ερείσματος της και ως εκ τούτου η τελευταία αυτή άδεια πρέπει αρμοδίως να ανακληθεί υποχρεωτικά. {Τα θέματα αυτά ρυθμίζονται σήμερα από το αντίστοιχο άρθρο 10 του νόμου 3028/2002 καθώς και του νόμου 4858/2021). Η συνταγματική προστασία των ακίνητων μνημείων και των αρχαιολογικών χώρων πραγματώνεται με προληπτικά και κατασταλτικά μέτρα και σε βάρος της ιδιοκτησίας και της οικονομικής ελευθερίας, δηλαδή συνταγματικά προστατευόμενων αγαθών, για τα οποία επίσης πρέπει να διασφαλίζεται η αποτελεσματική άσκηση (άρθρο 25 παράγραφος 1 του Συντάγματος).
Επίσης, η αρχή της διακινήσεως των πολιτιστικών αγαθών πραγματοποιείται μέσω αρχών και κανόνων που σέβονται όχι μόνο την οικονομική ελευθερία των πολιτών, αλλά και -κυρίως- την ανάγκη προστασίας των μνημείων. Η Πολιτεία κατέχει κεντρική θέση στις διαδικασίες αυτές, ασκώντας εποπτικές αρμοδιότητες. Η ένταξη των μνημείων στο χώρο συνεπάγεται ότι στην έννοια του ακινήτου μνημείου περιλαμβάνεται και το άμεσο περιβάλλον του, αφού η έννοια της πολιτιστικής κληρονομιάς συνδέεται αναπόσπαστα με την έννοια του χώρου. Ακόμη, λαμβάνεται ιδιαίτερη πρόνοια για την επιτόπου διατήρηση των στοιχείων της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Η διευκόλυνση της προσβάσεως των πολιτών στα στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς, (εν προκειμένω αυτή καταστρατηγείται) μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η ψυχαγωγία των πολιτών, είναι μέλημα του νομοθέτη και επίσης την ευθύνη υλοποιήσεώς της έχουν οι αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες και αρχές. Η πρόσβαση των πολιτών στα στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς περιορίζεται μόνον από τους εντελώς αναγκαίους εκείνους όρους που επιβάλλονται για την φύλαξη και την συντήρησή τους.
Στη διάταξη του α’ εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 56 του νόμου 4858, προσδιορίζονται οι μορφές φθοράς ενός μνημείου. Σ΄ αυτή υπάγονται οι περιπτώσεις της καταστροφής, της προκλήσεως βλάβης και του ανέφικτου της χρήσεως του μνημείου, καθώς επίσης η ρύπανση, το δυσχερές της χρήσεως και η αλλοίωση της μορφής του. Η καταστροφή ή πρόκληση φθοράς ενός μνημείου συνίσταται σε επέμβαση στην ύλη του πράγματος με αποτέλεσμα την πλήρη και διαρκή αδυναμία του να χρησιμοποιηθεί για την εκπλήρωση του προορισμού του. Ως βλάβη νοείται η επέμβαση όχι απαραίτητα στην ύλη αλλά και στη λειτουργία του, μειώνοντας τη λειτουργική ικανότητά του (ανεξάρτητα από την οποιαδήποτε επέμβαση στην ύλη). Ανέφικτη γίνεται η χρήση του πράγματος όταν παρ’ όλο που ούτε βλάβη ούτε καταστροφή έχει συντελεστεί σε αυτό, ο ιδιοκτήτης δεν μπορεί να το χρησιμοποιήσει, ενώ δυσχερής στην περίπτωση που μειώνεται σημαντικά η χρηστική λειτουργία του.
Η ουσία της αλλοιώσεως του μνημείου εντοπίζεται στην προσθήκη ή εξάλειψη ορισμένων χαρακτηριστικών στοιχείων από αυτό. Τέλος, η ρύπανση συνίσταται στην υποβάθμιση της αισθητικής εικόνας και του περιβάλλοντος χώρου του μνημείου. Σε κάθε πάντως πράξη φθοράς ευνόητο είναι ότι το βλαπτικό αποτέλεσμα καταλαμβάνει πέραν της υλικής υποστάσεως και την πολιτιστική.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου