Το μυστήριο του «Αγίου Φωτός» που… μαύρισε τον Σαρωνικό

Γεμάτο καύσιμα, αλλά με εννέα από τα ένδεκα μέλη του πληρώματος να λείπουν (!), ήταν το μικρό δεξαμενόπλοιο «Άγια Ζώνη ΙΙ», που βυθίσθηκε υπό μυστηριώδεις συνθήκες, «μαυρίζοντας» τον Σαρωνικό, όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ένωσης Ναυτικών Εμπορικού Ναυτικού.

Το καράβι, που κατασκευάσθηκε το 1972, ανήκε στη μικρή ναυτιλιακή εταιρεία Φως, που διευθύνεται από τον Θεόδωρο Κουντούρη, η οποία διαχειρίζεται άλλα δύο μικρά δεξαμενόπλοια μεταφοράς καυσίμων της ίδιας κατηγορίας και παλαιότητας. Τα αίτια της βύθισής του, ενώ ήταν αγκυβολημένο στο βόρειο τμήμα του Αγκυροβολίου Πειραιά και επικρατούσαν καλές καιρικές συνθήκες, δεν έχουν διαπιστωθεί.



Σύμφωνα με την ΠΕΝΕΝ, το πλοίο απέπλευσε έμφορτο τις πρωινές ώρες της 10/9/2017 από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου (ΕΛΠΕ), μεταφέροντας 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil. Στο πλοίο φέρονται να επέβαιναν 2 μέλη του πληρώματος σε σύνολο 11.

Οι δύο ναυτικοί που επέβαιναν στο πλοίο διασώθηκαν την τελευταία στιγμή από ρυμουλκό που είχε προσεγγίσει την περιοχή βύθισης του πλοίου. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή επικρατούσαν πολύ καλές καιρικές συνθήκες, αναφέρει η ΠΕΝΕΝ.

Και τονίζει ότι:

-    Το πλοίο ήταν κατασκευής του 1972 χωρητικότητας 3205 τόνων. Υπερήλικο, το οποίο όπως αποδείχθηκε ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, ενώ, σύμφωνα με διάφορες αναφορές και καταγγελίες, στο μηχανοστάσιο, εκεί όπου σημειώθηκε η εισροή υδάτων, έφερε διάφορα πρόχειρα μπαλώματα με σκοπό να κλείσουν τις ανοιχτές τρύπες.

-    Η ανακοίνωση του υπουργείου Ναυτιλίας σχετικά με την βύθιση του πλοίου έγινε μετά από 13 ώρες, ενώ στην ίδια αυτή ανακοίνωση όλως περιέργως εκείνο το οποίο βγάζει μάτι είναι η βεβιασμένη αναφορά ότι όλα τα πιστοποιητικά του πλοίου είχαν ελεγχθεί και βρέθηκαν εντάξει.

-    Ταυτόχρονα γεννιούνται σοβαρά ερωτηματικά, όπως ότι, ενώ το πλοίο ήταν φορτωμένο και έπρεπε σε αυτό να υπάρχει πλήρης επάνδρωση του πληρώματος, αντίθετα έλειπαν 9 από τα 11 μέλη του πληρώματος.

-    Οι προδιαγραφές των πλοίων αυτής της ηλικίας, σε συνδυασμό με την μεταφορά και επεξεργασία πετρελαιοειδών μέσα και γύρω από το λιμάνι του Πειραιά, τα καθιστά εξαιρετικά επικίνδυνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και ειδικότερα για την πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης σε περίπτωση ναυτικού ατυχήματος.

-    Σε ό,τι αφορά την βύθιση του πλοίου αποδείχτηκε περίτρανα η ανικανότητα, η ανεπάρκεια σχεδιασμού – οργάνωσης και κυρίως των μέσων για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης και κατ’ επέκταση της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε στην Σαλαμίνα αλλά και σε μεγάλο μέρος της ακτογραμμής του Πειραιά. Αποτέλεσμα αυτής της ανεπάρκειας είναι το γεγονός ότι η πετρελαιοκηλίδα κατέκλυσε ακόμη και το κεντρικό τμήμα των ακτών του Πειραιά, όπως την Πειραϊκή και την Φρεαττύδα.

-    Οι ευθύνες της κυβέρνησης και του ΥΕΝ σχετικά με τα αδιαμφισβήτητα προβλήματα που αφορούσαν την ασφάλεια του συγκεκριμένου πλοίου σε συνδυασμό με την πλήρη αποτυχία που σημειώθηκε στην μη επέκταση της πετρελαιοκηλίδας και της οικολογικής καταστροφής που συντελέστηκε δείχνουν για άλλη μια φορά πόσο μικρή σημασία δίνεται στην ασυδοσία των εφοπλιστών και μέσα από ανεπαρκείς και αναποτελεσματικούς ελέγχους διασφαλίζεται η χρησιμοποίηση πλοίων που αποτελούν κινητές οικολογικές βόμβες έτοιμες σε κάθε στιγμή να προκαλέσουν ανεπανόρθωτη περιβαλλοντική καταστροφή.


Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου