Σπασμένα καράβια αργοπεθαίνουν στον Σαρωνικό


Κάποτε διέσχιζαν τις ελληνικές θάλασσες και μετέφεραν χιλιάδες άτομα κάθε ηλικίας στα νησιά. Ακούραστα, αγέρωχα μετέφεραν τις δεκαετίες του ’70 και του ’80 με ασφάλεια τους ταξιδιώτες στον προορισμό τους και έπειτα έπαιρναν ξανά φορτωμένα τον δρόμο της επιστροφής, για να ξεκουραστούν για λίγες ώρες στο λιμάνι.

Σήμερα δεκάδες από αυτά τα εμπορικά πλοία σαπίζουν στις ακτές του Σαρωνικού και ειδικότερα στην Ελευσίνα, τη Σαλαμίνα και στον Ασπρόπυργο.

Στον μικρό μόλο του διαλυτηρίου της περιοχής Βλύχα Ελευσίνας δεσπόζει το σκαρί του επιβατικού-οχηματαγωγού «Γεώργιος Εξπρές». Από το πλοίο, που τη δεκαετία του ’70 έκανε δρομολόγια στις Κυκλάδες, έχει μείνει μόνον ο σκελετός. Από το εσωτερικό του έχουν αφαιρεθεί τα πάντα. Πόρτες, αλουμίνια, ξύλινες επενδύσεις, ξενοδοχειακός εξοπλισμός δεν υπάρχουν. Οι μόνοι επισκέπτες του είναι τα θαλασσοπούλια που ξεκουράζονται πάνω στις σκουριασμένες λαμαρίνες. Δίπλα του βρίσκεται ό,τι έχει απομείνει από ένα μεγαλύτερο σε χωρητικότητα πλοίο: μια σκουριασμένη άμορφη μάζα μισοβυθισμένη στο νερό.

Ο δήμαρχος Ελευσίνας Γιώργος Αμπατζόγλου ανέφερε στην «Espresso της Κυριακής»: «Κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης, 1981 με 1982, υπήρχαν στην περιοχή περισσότερα από 435 παροπλισμένα πλοία. Σήμερα, και μετά τις έντονες διαμαρτυρίες τόσο της δημοτικής αρχής όσο και των κατοίκων που έβλεπαν τον τόπο τους να υποβαθμίζεται και αντίκριζαν εικόνες τριτοκοσμικές, υπάρχουν γύρω στα πενήντα» και πρόσθεσε: «Ελπίζουμε κάποια στιγμή το τοπίο να καθαρίσει εντελώς. Και βέβαια έχουμε τη δέσμευση των αρμόδιων αρχών και του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ότι ο αριθμός τους δεν θα γίνει ποτέ ξανά τριψήφιος».

Ο κ. Αμπατζόγλου επεσήμανε ακόμη ότι εκτός από τα πενήντα σκουριασμένα σκαριά στις ακτές της Ελευσίνας, υπάρχουν ακκόμη άλλα δεκαπέντε με είκοσι «φαντάσματα» στην περιοχή Βλύχα. Πρόκειται για σιαποκάραβα αφημένα, παρατημένα σε μια γωνιά του κόλπου, τα οποία εγκυμονούν κινδύνους και συνέχισε: «Υποτίθεται ότι όλα αυτά τα πλοία δεν έχουν επικίνδυνα υλικά. Μάλιστα, το Λιμεναρχείο τα έχει ελέγξει και τα ελέγχει. Ομως η εικόνα δεν είναι καλή και η ανησυχία στους κατοίκους, όπως είναι φυσικό, είναι έκδηλη. Κάθε τόσο προκύπτει ακόμη ένα περιστατικό ρύπανσης από τα σαπιοκάραβα». 

Οι κάτοικοι, οι τοπικοί φορείς και οι οικολογικές οργανώσεις κάνουν λόγο για «επικίνδυνες βόμβες» που κάθε λίγο και λιγάκι σκάνε και ρυπαίνουν τη θαλάσσια περιοχή, ενώ ζητούν να απομακρυνθούν άμεσα και τα δύο διαλυτήρια που υπάρχουν στην περιοχή. «Στις περισσότερες χώρες τα διαλυτήρια καραβιών λειτουργούν με αυστηρές προϋποθέσεις. Η διάλυσή τους γίνεται σε κλειστές δεξαμενές, χωρίς να υπάρχει διαρροή των επικίνδυνων τοξικών υλικών στο περιβάλλον. Στη χώρα μας τόνοι αυτών των υλικών καταλήγουν στις θάλασσες και στο έδαφος, ανεξέλεγκτα» αναφέρει ο διευθυντής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace κ. Νίκος Χαραλαμπίδης. 

Σύμφωνα με τον ίδιο, το μεγάλο πρόβλημα δημιουργείται από τα χρώματα με τα οποία βάφονταν τα πλοία, τα οποία περιείχαν άκρως επικίνδυνες τοξικές ουσίες. Αυτές οι ουσίες όταν πέσουν στη θάλασσα νεκρώνουν ολόκληρες περιοχές, καταστρέφουν κάθε ίχνος ζωής και εμποδίζουν την ανάπτυξη νέας.
  
Μάλιστα, οι αναλύσεις που έγιναν από κλιμάκιο της Greenpeace στον Σαρωνικό για τον εντοπισμό της τοξικής ουσία ΤΒΤ, κύριο συστατικό των χρωμάτων των πλοίων, έδειξαν υπερβάσεις των ορίων που προτείνουν διεθνείς συμβάσεις για την ουσία αυτή έως και κατά 1,8 εκατομμύρια (!) φορές. Υψηλά και πολύ πάνω από τα όρια ήταν και τα επίπεδα ΤΒΤ ακόμη και κοντά σε παραλίες λουομένων στη Σαλαμίνα.

ΓΙΟΥΛΗ ΣΤΑΡΙΔΑ

Σχόλια